تبلیغات
پژوهشی در قرآن - باستان شناسی قوم فرعون

ما پیام عید رهبر را چو مصحف می کنیم مثل دستورالعمل همواره مصرف می کنیم کوری چشم سران فتنه و بیگانگان چشم آقا ، کار و همت را مضاعف می کنیم



تعداد کلیه مطالب ارسالی :
تعداد نویسندگان وبلاگ :
تاریخ آخرین بروزرسانی :
تعداد بازدید امروز :
تعداد بازدید دیروز :
تعداد کل بازدید این ماه :
تعداد کل بازدید ماه گذشته :
تعداد کل بازدیدها :
تاریخ آخرین بازدید از وبلاگ :

  


آیا تا به حال در مورد بقایای به جا مانده قوم فرعون چیزی شنیدید؟

اصلا آیا واقعا داستانهای قرآن حقیقت دارد؟

اگر می خواهید در مورد این چیزی بدانید باید به ادامه مطلب مراجعه کنید

البته این مطلب برگرفته از سخنرانی دکتر بی آزار است.

 

تعریف باستانشناسی

 

باستانشناسی كه در عربی به آن ((علم الاثار)) و در فرانسوی به آن ((آركئولوژی))1 می گویند، عبارتست از دانش شناخت فرهنگهای ادوار گذشته انسان بر اساس مطالعه اشیاء و آثار كهن و باستان. 2

 

 

 

جایگاه باستانشناسی

 

علم باستانشناسی شعبه ای از علم تاریخ است ، بر پایه اسناد و مدارك غیر مكتوب و پل مارتین ، باستانشناسی را علم بازسازی تاریخ انسان از گذشته تا حال می داند كه در آن منشاء فرهنگها و تمدنهای منقرض شده را می جوید.3

 

همچنین این علم را از شعب دانش انسان شناسی4 دانسته اند كه به مطالعه فرهنگهای ادوار مختلف تاریخ بشری می پردازد.

 

در عین حال باستانشناسی از علوم مستقل و دارای روشها و پایه های نظری خاص است.5

 

 

 

موضوع علم باستانشناسی

 

موضوع علم باستان شناسی عبارتست از آثار و اشیاء قدیمی مربوط به فرهنگها و تمدنهای بشری كه باستانشناسان از لایه های زمین ، كشف می كنند.

 

 

 

روش باستانشناسی

 

  از حفاری در جهت عمودی قدمت آنها و از حفاری در جهت افقی نوع وابستگی آنها به انسان را تعیین می كنند.6

 

و آنگاه آثار كشف شده را در اختیار اهل تاریخ می گذارند تا با استفاده از آنها به تدوین و تفسیر و بازسازی واقعی تاریخ بپردازند.

 

 

 

اهتمام اروپائیان به باستانشناسی كتب مقدس7

 

اهتمام اروپائیان به باستانشناسی شرق بخصوص آثار بابل و سومر موجب پیدایش ((باستانشناسی كتاب مقدس)) در اروپا گردید . فریدریك دیلیتس باستانشناس آلمانی می نویسد :

 

هدف ما از حفاری در بابل و آشور قبل از هر چیز مرحله جدید در فهم تورات و تایید یا نقد مسائل تاریخ باستان تورات با داده های باستانشناسی است .1

 

باستانشناسان تورات ، تحقیقات ارزشمندی به عمل آورده كه برخی موید گفته های تورات و بعضی بیانگر آنست كه تورات كنونی تحت تاثیر مصادر بابلی قرار گرفته و بعضی از مطالب آن افسانه های ناصحیح و غیرواقعی است .2

 

جان الدر می نویسد : افسانه های اسرائیلی آنقدر بی پایه بود كه حتی در آغاز قرن نوزدهم میلادی یكی از موجبات بی ایمانی مردم امریكا گردید . از سال 1890 م كه باستانشناسی علمی آغاز گردید . دانشمندانی برای كشف حقایق كتاب مقدس راجع به پیامبران و امتها به باستانشناسی پرداختند . از جمله پول بوتا در موصل و دكتر وولی دراوركلده در جنوب بین النهرین و محل طوفان نوح و زادگاه حضرت ابراهیم (ع) را كشف كردند .3

 

 

 

است كه وقتی آنها را منطبق با واقعیات كشف شده توسط باستانشناسی می یابیم ، دلائل حسی جدیدی بر نبوت پیامبر اكرم (ص) در دنیای كنونی می یابیم .

 

به عنوان نمونه از نظر تورات ، فرعون و لشكریانش در بحر قلزم غرق و نابود شدند ، و مفسران مسیحی مرگ فرعون را انكار می كنند ، اما قرآن كریم اعلام می دارد كه خداوند جسد فرعون را بر بلندایی افكند تا آیت و عبرتی برای آیندگان باشد. و امروزه با كشف جسد فرعون زمان موسی (ع) حقیقت قرآن آشكار می شود.

 

2- استفاده مفسرین در تفسیر قصص قرآنی از حقائق تاریخی بجای افسانه های اسرائیلی :

 

بسیاری از مفسرین قدیم بعلت عدم دسترسی به حقایق تاریخی ، به افسانه ها و اساطیر كتب پیشین و اسرائیلیات روی آوردند . اینگونه اسرائیلیات از نظر محققین قدیم چون ابن خلدون و محققین جدید مورد انتقاد شدید بوده و هست .

 

3- نقش پیامبران در تمدن :

 

یكی دیگر از ثمرات مهم باستانشناسی قرآن پی بردن به نقش انبیا در تمدن سالم بشری است . بیشتر انبیاء در زمانی مبعوث شده اند كه تمدنها پر از ظلم و فساد و انحطاط شده بودند ، پیامبران با معجزات الهی بر آنان ظاهر شده آنان را نصیحت كرده و هشدار داده اند و چون به ظلم و فساد خود اصرار كرده با انقلاب خود آنها را كنار زده و پایه گذار فرهنگ و تمدنی سالم شده اند .

 

به عنوان نمونه با طوفان نوح ، فرهنگ و تمدن كور و فاسد آن زمان غرق و نابود شد و حضرت نوح (ع) بجای آن فرهنگ و تمدنی سالم و نو بر اساس قانون و شریعت بنا نهاد و چون فرهنگ و تمدن عادیان در اثر ظلم و فساد رو به زوال نهاد . فرهنگ و تمدن ثمودیان به رهبری پیامبرشان حضرت صالح (ع) جانشین آنان شد .4

 

با انقلاب حضرت ابراهیم (ع) و لوط (ع)  فرهنگ بت پرستی و ستاره و ماه و خورشیدپرستی و نمرودپرستی و عمل ویرانگر تمدن یعنی هم جنس گرایی درهم كوبیده شد و بجای آن فرهنگ و تمدنهای توحیدی پایه گذاری گردید.

 

حضرت یوسف (ع) طرح بلند مدت عدالت اقتصادی را جهت كاهش تبعات خشكسالی مصر ، و الگوی كشورداری را سرمشق داد .

 

و حضرت داود و سلیمان ، فرهنگ صحیح قضاوت و دادگری را ارائه دادند و همانطور كه در قرآن آمده و آثار باستانی آنرا كشف كرده ، آنان صنعت ذوب آهن 1  و ذوب مس2 و زره سازی را در تمدن خود پدید آوردند .

 

 

ارتش غرق شده فرعون

 

و لقد اوحینا الی موسی ان اسًر بعبادی فاضرب لهم طریقا فی البحر یبسا لاتخف دركا و لاتخشی       فاتْبعهم فرعُونْ بجنوده فغشیهم من الیهم ما غشیهم .3

 

و به موسی وحی كردیم كه بندگان مرا شبانه روانه كن . و برای آنان راهی خشك در دریا بشكاف بطوری كه نه از فرارسیدن [دشمن] بیمناك باشی و نه [ از غرق] بترسی . آنگاه فرعون با لشكریانش آنان را دنبال كرد و آب دریا آنان را فروپوشاند .

 

 

 

جای نقشه

 

 

 

محل گشوده شدن دریا از نظر دانشمندان

 

گفتگوی شدیدی میان دانشمندان و محققین در محل شكافته شدن دریا برای حضرت موسی (ع) است :

 

1-      دریای سرخ (یا قلزم) كه در عهد باستان به آن سینوس آرابیكوس می گفتند.

 

2-      دریاچه منزله یا جزیی از آن .

 

3-      منطقه ای كه در عصر هلیتستی ورمانی به آن دریای سربونین .4

 

4-      انتهای شمالی خلیج سویس .

 

5-      یكی از دریاچه های تلخ و شور بدون اینكه تعیین هیچكدام .

 

6-      خلیج سویس بدون تعیین5

 

7-      محل برخورد خلیج سویس یا دریاچه ها .

 

8-      رود نیل ، یا یكی از شاخه های نیل در دلتای شرقی .

 

9-      دریای ساف (دریای نیزار) بین سوئز و مدیترانه كه هنوز هم پهنای زیاد در آن می روید .

 

10-   شاخه ای از دریای سرخ در شرق پلوزیوم (Pelusium) و نقطه پایانی آن را حوالی قادش (Kadesh) در جنوب فلسطین 6

 

 

 

موقعیت گذرگاه دریایی موسی (ع) از نظر تورات

 

در تورات راجع به گذرگاه دریایی حضرت موسی و بنی اسرائیل و محل وعده گاه الهی با آنان چنین آمده است :

 

((و خداوند موسی را خطاب كرده گفت : به بنی اسرائیل بگو كه برگردید ، برابر فَمْ الحیروت در میان مُجًدْل و دریا ، در مقابل بُعًل صَفُون در برابر آن به كنار دریا اُردو زنید .))1

 

از نظر قاموس كتاب مقدس : فم الحیروت (دهنه مغاره ها) آخرین منزل اسرائیلیان بود قبل از آنكه از بحر سوف گذرند ، در نزد عجرود به ساخت 12 میل از سویس واقع است .2                               

 

مُجدْل ، موضعی است نزدیكی بحر احمر به ساخت ده میل به مغرب سویس .3

 

و بعل صفون : مكانی است در نزدیكی خلیج سویس یا بركنار غربی آن ، جائی كه اسرائیلیان از دریای تلزم عبور كردند ، دكتر آپیرس می گوید همان جبل عتاقه ، نزدیك شهر سویس است و بر غش پاشا آنرا كوه كامیوس بركنار دریای روم است .4

 

 

 

نقشه

 

 

 

موقعیت گذرگاه دریایی موسی (ع) در قرآن

 

یُا بنی اسرائیل قَد اَنْجینكُم من عُدْوكُم وُ واعدًناكُم جُانبُ الطُور الایًمن .5 ای بنی اسرائیل به راستی شما را از دشمنتان رهانیدیم و با شما در جانب طور ایمن وعده گذاریم .

 

طور ایمن ، در مقابل طور سینا ، طور سینا یا كوه سینا ، كوه معروفی در قسمت جنوبی شبه جزیره سینا ، كه امروزه جبل موسی خوانده می شود .

 

از نظر قاموس كتاب مقدس ، طور سینا كه به آن حوریب (كوه خدا) نیز گفته می شود . نام سلسله كوههای شبیه به یكدیگر و عاری از گیاه میان خلج سوئز و خلیج عقبه واقع است .6

 

از نظر لسان العرب ، وجه تسمیه ایمن (= راست) اینست كه چون از طرف مدین به طرف مصر آیند ، این كوه و وادی در طرف راست كوه سینا واقع شده است .7

 

بنابراین منظور از طور ایمن ، كوه مقدسی در طرف راست شبه جزیره سینا ، و كوه سینا جنب منطقه ساحلی توییع در كناره خلیج عقبه .

 

 

 

كشف آثار باقیمانده از فرعونیان در دریا

 

وُ تمتْ كَلمه رُبكُ الْحْسًنی عُلی بُنی اسرائیل بما صَبُروْا وُ دُمُرًنا مُا كَانُ یُصْنَعْ فرًعُون و قومه .8

 

و بدینگونه بخاطر صبری كه كرده بودند وعده نیكوی پروردگارت در حق بنی اسرائیل تحقق یافت و آنچه فرعون و قومش ساخته و برآورده بودند ، نابود كردیم .

 

یكی از شگفت انگیزترین آیات الهی ، شكافته شدن دریا برای عبور حضرت موسی و اسرائیلیان تعقیب فرعون و لشكریان و بهم آمدن دریا در 3500 سال پیش و كشف آن منطبق با آیات قرآن در زمان ماست.

 

پس از تاختن لشكریان مصری در دریای سرخ ، حادثه كم اهمیتی نیست ، و كشف آن بهترین دلیل بر حقانیت قرآن و سایر كتب آسمانی است .

 

تا چند سال پیش بسیاری از كاوشگران ، خلیج سوئز ، را گذرگاه و محل خروج حضرت موسی (ع) و قومش می دانستند ، زیرا كه در تورات چنین گزارش شده بود . اما در سال 1978 م باستان شناسان در خلیج عقبه ، در نوبیع آثار بجا مانده از فرعون و لشكریانش را كشف كردند . یعنی همانجایی كه قرآن آدرس داده بود یعنی در جانب طور ایمن ( شرق شبه جزیره سینا) نه غرب با شمال شبه جزیره سینا .

 

كشفیات از آنجا آغاز شد كه از بالا منطقه ای نسبتا كم عمق در خلیج عقبه نظر باستانشناسان را بخود جلب كرد . منطقه ای كه عمق آن میان 60 تا 200 پا سینی ، 18 متر تا 60 متر در امتداد 5/2 كیلومتر بود .

 

در طول بستر این منطقه دریایی اجزای ارابه هایی مشاهده شد كه مشتمل بر چرخهایی بود .

 

از آنجا كه مرجانها به طلا و استخوان نمی چسبند ، چرخهای طلایی ارابه فرعون و استخوانهای لشكریان و اسبانشان عاری از مرجان مشاهده شد كه همه اینها در مقابل منطقه ساحلی نوییع بود .

 

 

 

1-  چرخ طلایی ارابه فرعون

 

در سال 1987 رْن وایت سه چهار پره چرخ طلایی ارابه ای را كشف كرد كه مرجانها به روی آن نروئیده بودند . هر چند كه در داخل آن چرخ چوبی قرار داشته اما آنچنان آنان را نرم و شكننده ساخته كه نمی توان آنرا جابجا كرد .

 

امید آنست كه در آینده بتوانند غواصان در اعماق آب فروروند و با دوربین مخصوص از نزدیك از آن عكسبرداری كنند .

 

در تصویر فوق یك چرخ طلایی ارابه را مشاهده می كنید كه از فاصله دور عكسبرداری شده است و متعلق به 3500 سال پیش است .

 

وقال موسی :ربَنَا انَك ءاتَیًتَ فرعون و مُلاهْ زینه و اموالا  فی الحیوه الدنیا، ربنا لیْضلوا عُنً سُبیًلكُ ، ربُنَا اطْمسً عُلی اموالهم و اشدْدً عُلی قلوبهم فلایْومنوا حُتیُ یُرُوا العذابُ الالیم .1

 

موسی گفت : پروردگارا ! تو فرعون و اطرافیانش را زینت و اموالی سرشار در زندگی دنیا داده ای . پروردگارا !  در نتیجه (بندگانت را از راه تو گمراه می سازند پروردگارا اموالشان را نابود كن ، و [به جرم گناهانشان] دلهایشان را سخت و سنگین ساز به گونه ای كه ایمان نیاورند تا عذاب دردناك را بینند .

 

 

 

2- تصویر چرخ ارابه ای لشكریان فرعون

 


نوشته شده توسط امیر گروسی در سه شنبه 14 فروردین 1386 و ساعت 05:04 ق.ظ [+] | نظرات ()





Powered by WebGozar

در یکروز چه مقدار قرآن می خوانید؟ •