تبلیغات
پژوهشی در قرآن - جریان قرآن

ما پیام عید رهبر را چو مصحف می کنیم مثل دستورالعمل همواره مصرف می کنیم کوری چشم سران فتنه و بیگانگان چشم آقا ، کار و همت را مضاعف می کنیم



تعداد کلیه مطالب ارسالی :
تعداد نویسندگان وبلاگ :
تاریخ آخرین بروزرسانی :
تعداد بازدید امروز :
تعداد بازدید دیروز :
تعداد کل بازدید این ماه :
تعداد کل بازدید ماه گذشته :
تعداد کل بازدیدها :
تاریخ آخرین بازدید از وبلاگ :

  


                            « بسم الله الرحمن الرحیم»

یكى از مبانى تفسیرى اهل بیت(علیهم السلام)، اعتقاد آن ها به جریان قرآن است كه بر طبق همین اصل، تفسیر آیه در زمانهاى متعدد و موقعیت هاى گوناگون متفاوت مى شود. و احكام و معارف و حقایق قرآن، متعلق به دوره خاص یا قومى ویژه و مقید به زمان و مكان خاصى نبوده است، و در تمامى اعصار جریان داشته است.

از امام صادق(علیه السلام) سؤال شد كه چرا قرآن هر چه خوانده و منتشر مى شود، بر طراوت و تازگى آن افزوده مى شود: فرمود: «لِأَنَّ الله تبارك و تعالى لَم یَجعَله لِزَمان دون زمان و لا لنّاس دون ناس، فهو فى كل زمان جدید و عند كُل قوم غضّ إلى یومِ القیامةِ».[1][1]

امام محمد باقر(علیه السلام) درباره ظاهر و باطن قرآن فرمود: « ظهره تنزیله و بطنه تأویله، منه ما قد مضى، و منه ما لم یكن یجرى كما یجرى الشمس و القمر. كلّما جاء تأویل شیىء منه یكون على الأموات كما یكون على الأحیاء[1][2]; إنَّ القرآن حىّ لا یموت و الآیة حیّة لا تموت و لو كانت الآیة إذا نَزَلت فى الأقوام ماتوا، فمات القرآن، و لكن هى  جاریة فى الباقین كما جرت فى الماضین. و قال عبد الرحیم: قال أبوعبدالله(علیه السلام): إنّ القرآن حىّ لم یمت و انّه یجرى كما یجرى اللیل و النهار، و كما تجرى الشمس و القمر، و یجرى على آخرنا كما یجرى على اوّلنا».[1][3]

همانا قرآن زنده اى است كه براى آن مرگى وجود ندارد، و آیه نیز زنده است و نابودى را در پیش ندارد، و اگر این طور باشد كه وقتى آیه اى درباره قومى نازل شد، پس از آن كه آن قوم مردند، آن آیه نیز بمیرد از قرآن چیزى باقى نمى ماند و لیكن همه قرآن تا آسمان ها و زمین هست، جارى است.

هم چنین از امام صادق(علیه السلام) نقل شده كه: «قرآن تأویلى داردكه به سان شب و روز و مه و مهر در جریان است.[1][4]

همان طور كه از این احادیث فهمیده مى شود، جارى بودن قرآن (جریان قرآن) یكى از اصولى است كه باید در علم تفسیر به آن بها داده شود، و با توجه به این مبنا آیات قرآن داراى باطنى عمیق است، به طورى كه براى همه انسان ها و در همه زمان ها ومكان ها حیات بخش و ره گشا و راهنما بوده و خواهد بود.



[1][1]). طوسى، محمد بن حسن، الأمالى، (قم: انتشارات دار الثقافة، 1414 هـ ق)، ص 580.

[1][2]). حر عاملى، محمد بن الحسن، وسایل الشیعه، (بیروت: دار احیاء التراث الاسلامى، چاپ پنجم، 1403 هـ ق)، ج 27، ص 196، ح 49.

[1][3]). عیاشى، ج 2، ص 203، ح 6 و ر.ك  مجلسى ، ج 92، ص 83، ح 14.

[1][4]). مجلسى، ج 23، ص 79.

 



نوشته شده توسط امیر گروسی در سه شنبه 2 اسفند 1384 و ساعت 01:02 ق.ظ [+] | نظرات ()





Powered by WebGozar

در یکروز چه مقدار قرآن می خوانید؟ •