تبلیغات
پژوهشی در قرآن - عوامل جاودانگی قیام اباعبدالله الحسین(ع) از منظر قرآن(قسمت چهارم)

ما پیام عید رهبر را چو مصحف می کنیم مثل دستورالعمل همواره مصرف می کنیم کوری چشم سران فتنه و بیگانگان چشم آقا ، کار و همت را مضاعف می کنیم



تعداد کلیه مطالب ارسالی :
تعداد نویسندگان وبلاگ :
تاریخ آخرین بروزرسانی :
تعداد بازدید امروز :
تعداد بازدید دیروز :
تعداد کل بازدید این ماه :
تعداد کل بازدید ماه گذشته :
تعداد کل بازدیدها :
تاریخ آخرین بازدید از وبلاگ :

  


بسم الله الرحمن الرحیم

در  پست قبلی داشتیم به بررسی ماهیت قیام می پرداختیم که در این پست ادامه آن یعنی بررسی انگیزه های قیام با در نشر گرفتن اصول قرآنی می پردازیم.

 

انجام یک قیام و حتی بعثت پیامبران در قرآن یک اصولی دارد ودارای دلایل و انگیزه های مختلف می باشد. به طور کلی نیز می توان تمام دلایل و انگیزه های  خرابکارانه را به تحریف دین نسبت داد. که در قیام عاشورا نیز این عامل به طور واضح دیده می شد. هر چند پیامبر در این باره بارها مسلمانان را انزار داده و آنها را از انحراف دینشان بر حذر داشته، به عنوان نمونه در آیه 75 سوره بقره پس از سرزنش یهودیان به خاطر ایجاد انحراف در دینشان آن هم به دلخواه و با دانستن معنی کلام خدا و داشتن قدرت تعقل در احکام، مسلمانان را از طمع گرویدن به اسلام بر حذر می دارد و در آیه بعد می فرمایدکه آنها در خلوت به فکر ایجاد خصومت در بین مسلمین هستند[1] لذا تمام معیارهایی را که به عنوان انگیزه قیام اباعبدالله الحسین بر خواهیم شمرد بر اساس آیاتی است که به بیان انواع انحرافاتی، که در زمینه قیام و بعثت انبیاء است می پردازد.

1-   انحراف در اصل دین: با بعثت پیامبر اکرم و کامل گشتن دین اسلام در جران غدیر، برنامه سعادت و توسعه حقیقی در دنیا و آخرت تکمیل شد. اما در همان ابتدا علم مبارزه برافراشته شد که پیامبر در مدینه در مبارزه با انحرافات و ارزشهای خرافی  بسیار کوشیدند. که امام علی (ع) می فرماید:« به آن خدایی که بذر شکافت و بشر را خلق کرد، شامیان مسلمان نشده اند، بلکه تسلیم گردیدند و تظاهر به اسلام می کنند[2]» و اویان و در رأس آنها معاویه برای تثبیت خود به تحریف و جعل حدیث در مذمت علی(ع) و مدح خلفا، به خصوص عثمان می پردازد. که امام علی (ع) می فرماید:« اسلام را همچون پوستینی وارونه می پوشند»[3] اما این انحرافات در زمان امام حسین(ع) به اوج خود رسیده بود که امام در نامه ای به مردم بصره می نوسید:« و شما را به کتاب خدا و سنت پیامبر دعوت می کنم زیرا در شرایطی قرار گرفته ایم که دیگر سنت پیامبر از میان رفته و جای آن را بدعت گرفته است...»

2-   انجراف در اصل ولایت: که در راستای انحراف در اصل دین صورت گرفت زیرا که امامت و ولایت روح دین است. البته این مطلب را می شود با دو موضوع مشخص کرد.

الف)بیان حوادثی كه بیانگر این انحراف است: ایجاد بیزاری از امیرالمؤمنین در میان مردم و معرفی ایشان به عنو.ان عنصری جنگ طلب، خونریزی به منظور خنثی کردن اخبار مربوط به تقوای علمی و احادیث مربوط به فضایل مولا و قضاوتهای تحسین برانگیزش که در میان مردم سینه به      سینه  در حال نقل بود. ایجاد فشار و سختگیری بر شیعیان مخصوصا فریب مردم عراق از راه قتل و شکنجه و نیز صلح امام حسن(ع) به خاطر ایجاد امنیت برای شیعیان بود. اما پس از صلح ،معاویه، با زیر پا گذاشتن تعهدات خویش مقام ولایت امام حسن(ع) را نیز زیر پا گذارد.

ب) خطبه ابا عبدالله الحسین(ع) در منی: البته این خطبه طولانی است که قسمتی از آنرا  در اینجا با هم می خوانیم:« شما از جنایاتی که معاویه این ستمگر و طغیانگر بر ما شیعیان روا اشته آگاهید و اگر نادرست بود از من نپذیرید. گفتار من را بشنوید و سخنان مرا بنویسید و تذکرات مرا به خاطر بپارید آنگاه که به شهر و دیار خود بر می گردید آنچه را که فرا گرفتهاید و در خصوص تضییع و لایت در یافته اید به اقوام و عشیره مورد وثوق و افراد مورد اعتماد از دوستان و آشنایان خود بلاغ کنید. زیرا ترس آن دارم که این آیین مندرس گردد و این مذهب حق به کلی از بین برود و...»[4]

3- ترك اصل امر به معروف: آیات فراوانی وجود دارد که در این زمینه است و تأکید فراوان خداوند عزوجل را برای حفظ و استفاده این دو اصل نشان می دهد. به عنوان نمونه آیه 110 آل عمران مسلمانان را به خاطر رعایت این اصل به عنوان بهترین امت و آیه 41 حج، فلسفه حکومت صالحان را اقامه امر به معروف و نهی از منکر معرفی می کند. یکی از مسائلی موجب و زمینه ساز روز عاشورا شد همین اصل بود. كه امام حسین نیز خود در بیان هدف قیام می فرماید که هدف ایشان از این قیام امر به معروف و نهی از منکر بوده است.

 

این بحث ادامه دارد...



[1] برای مطالعه بیشتر به ادامه آیات مراجعه کنید

[2]  نهج البلاغه، نامه شش

[3] نهج البلاغه خطبه 108

[4]  جلوه های سبز و سرخ عاشورا، صفحه 218 الی 220- منقول از علامه مجلسی، بحارالانوار ج8 صفحه 79



نوشته شده توسط امیر گروسی در یکشنبه 23 بهمن 1384 و ساعت 02:02 ق.ظ [+] | نظرات ()





Powered by WebGozar

در یکروز چه مقدار قرآن می خوانید؟ •