تبلیغات
پژوهشی در قرآن - حكمت آغاز شدن سوره‏ها با حروف مقطّعه

ما پیام عید رهبر را چو مصحف می کنیم مثل دستورالعمل همواره مصرف می کنیم کوری چشم سران فتنه و بیگانگان چشم آقا ، کار و همت را مضاعف می کنیم



تعداد کلیه مطالب ارسالی :
تعداد نویسندگان وبلاگ :
تاریخ آخرین بروزرسانی :
تعداد بازدید امروز :
تعداد بازدید دیروز :
تعداد کل بازدید این ماه :
تعداد کل بازدید ماه گذشته :
تعداد کل بازدیدها :
تاریخ آخرین بازدید از وبلاگ :

  


درباره حروف مقطعه مطالب بسیاری در اینترنت هست در یکی دو پست قبلی خودم چند تا مطلب عرض کردم و حالا این مطلب رو از تبیان خوندم که جالب دیدم شما هم مطالعه و تفکر کنید:

اینك به موضوع سخن خود بازگشته مى‏گوییم: همچنان كه این حروف از حیث معانى‏شان كه مقصود خدا بوده است، رازى است كه خدا آگاهى از حقیقت آن راز را به خود ویژه ساخته است، همانا در آوردن آنها هم به این ترتیبى كه موجب تنوّع سرآغاز سوره‏ها شده و همچنین از حیث برگزیدن برخى از حروف و برنگزیدن پاره‏اى دیگر، رازى نهفته است كه در برابر ادراك آن خردها ناتوان مى‏مانند؛ مخصوصا اگر در نظر آوریم كه این كار ساخته و پرداخته آن فرزانه آگاهى است كه هیچ كارى را از روى تصادف انجام نمى‏دهد.

در نتیجه مطالبى كه در اینجا بیان داشتیم، شاید بهتر باشد كه مردم رنج جست‏وجو در معانى این حروف و راز ترتیب آنها و این‏گونه برگزیدنشان را برخود هموار نسازند و از ژرفكارى در آنچه راهى به دانستنش نیست و خدا هم آنان را بدان مكلّف نكرده و هیچ یك از احكام یا تكالیف خود را بدانها وابسته نساخته است، چشم بپوشند. آنان را همین بس كه بدانند شروع كردن سوره‏ها با این سبكى كه نه در مقام سخن گفتن آشنا و نه به نزدیك تازیان شناخته بوده است، زنگ هشدارى بود در گوش آن منكرانى كه به یكدیگر سفارش كرده بودند به این قرآن گوش نسپارند و در اثناى خواندن آن سرو صدا راه بیندازند تا شاید چیره شوند. آرى این حروف دلهاى آنان را تكان مى‏داد و ایشان را به گوش‏سپارى و اندیشیدن در آنچه القا مى‏شد، وامى‏داشت، به ویژه آنكه پس از بیشتر این حروف خبر این رخداد بزرگ آمده است. آن رخداد همان كتاب خداست كه آن را بر محمد صلى‏الله‏علیه‏و‏آله فرستاده و رشته پیامبرى خود را به سوى آفریدگانش بدان كتاب پایان داده و در آن شریعت و سنّتهاى خود را در هستى به روشنى بیان داشته است. آن كتاب كه معجزه جاویدان پیامبر اوست به روشنى مى‏گوید: او پیامبر خدایى است كه خداوندگار جهانیان است.

خوانندگان اگر آگاهى بیشتر مى‏خواهند آیات زیر را بخوانند:

«ألم. ذلك الكتاب لا ریب فیه»؛ «الم. اللّه‏ لا اله إلا هو الحىّ القیّوم. نزّل علیك الكتاب بالحقّ»؛ «المص. كتاب أنزل إلیك»؛ «الر تلك آیات الكتاب الحكیم»؛ «الر كتاب أحكمتْ آیاتُه ثمَّ فُصِّلت من لَدُن حكیمٍ خبیرٍ»؛ «الر تلك آیات الكتاب المبین. إنّا أنزلناه قرآنا عربیًّا لعلّكم تعقلون»؛ «المر تلك آیات الكتاب والذى أنزل إلیك من ربّك الحقّ»؛ «الر كتاب أنزلناه إلیك لِتُخرجَ النَّاس من الظلماتِ الى النورِ»؛ «الر تلك آیاتُ الكتابِ و قرآنٍ مُبینٍ»؛ «طه. ما أنزلنا علیك القرآنَ لِتَشقى»؛ «طسم. تلك آیاتُ الكتابِ المُبینِ» «طس. تلك آیاتُ القرآنِ و كتابٍ مُبینٍ»؛ «طسم. تلك آیاتُ الكتابِ المبینِ. نتلو علیك من نَبَأ موسى و فرعونَ بِالحَقِّ لقومٍ یُؤمنونَ»؛ «الم. تلك آیاتُ الكتابِ الحكیم. هُدًى و رحمةً لِلمحسنینَ»؛ «الم. تنزیلُ الكتابِ لا ریب فیه من ربِّ العالمینَ»؛ «یس. و القرآنِ الحكیمِ. إنّك لَمن المرسلین َ. على صراطٍ مستقیمٍ»؛ «ص والقرآنِ ذى الذكرِ»؛ «حم. تنزیلُ الكتابِ من اللّه‏ِ العزیزِ العلیمِ»؛ «حم. تنزیلٌ من الرحمنِ الرحیمِ»؛ «حم. عسق. كذلك یُوحى إلیك و إلى الذین من قبلك اللّه‏ُ العزیزُ الحكیمُ»؛ «حم. و الكتابِ المبین. إنّا جعلناه قرآنا عربیًا لعلّكم تعقلونَ»؛«حم. و الكتابِ المبینِ. إنّا أنزلناه فى لیلةٍ مباركةٍ إنّا مُنذِرینَ»؛ «حم. تنزیلُ الكتابِ من اللّه‏ِ العزیزِ الحكیمِ»؛ «ق و القرآن المجید»

اگر آگاهى بیشتر مى‏خواهند، این آیات را بخوانند تا بدانند كه جملگى این سوره‏ها درباره قرآن و تنزیل یا انزال آن سخن مى‏گویند؛ یعنى درباره همان كتابى كه بر سرِ رد و قبول آن میان آنان و پیامبر اختلاف بود. همان كتابى كه آمد تا آنان را از گمراهى و ضلالتى كه در آن به سر مى‏بردند رویگردان سازد. همان كتابى كه در برابرش مستكبرانه و ستیزه جویانه ایستادند. همان كتابى كه آن را نپذیرفتند و گفتند «اساطیر الأولین» (افسانه پیشینیان) است، سخنى كه به دروغ به خدا نسبت داده شده است و اگر بخواهند مى‏توانند همانند آن سخنان را بگویند، و تهمتهاى دیگرى از این دست كه به كمك آن مى‏كوشیدند مردم را از قرآن رویگردان ساخته راه نفوذ آن را ببندند. از این‏رو، این سوره‏ها به این سبك آغاز شد تا در دلهاى آنان اثر گذارد و دیدگانشان را برباید. روشن است كه به ناگه رو به رو شدن با امر ناآشنایى كه براى انسان مأنوس نیست، چنان اثرى در تیز كردن گوشها و متوجه ساختن اذهان دارد كه به شرح نیاز ندارد. در همین جا نكته‏اى نهفته است كه از این راز پرده برمى‏دارد كه چرا این سوره‏ها ـ بجز دو سوره بقره و آل عمران ـ جملگى از سوره‏هایى هستند كه در مكّه یعنى جایى كه رویارویى در اوج شدّت و سختى بوده است، نازل شده‏اند. حتّى نزول همان دو سوره مدنى هم هنگامى بوده كه میان مسلمانان از سویى و دیگران یعنى جهودان و ترسایان از سویى دیگر درگیرى و ستیزه در اوج شدّت بوده است. جویندگان آگاهى بیشتر مى‏توانند نیمه نخستین هر یك از این دو سوره را بخوانند تا ببینند چگونه هر دو سوره به سبكى همانندِ رفتار قرآن بامشركان، به دفاع از حق و استدلال به سود دعوت قرآن روى آورده‏اند.

ممكن است بگویند بسیارى از سوره‏ها با سخن درباره انزال قرآن كریم آغاز شده‏اند، ولى در همان حال با چنین حروفى شروع نشده‏اند. نمونه چنین سوره‏هایى عبارتند از:

سوره كهف: «الحمدُ للّه‏ِ الذى أنزل على عبدِهِ الكتابَ ولم یَجعَل له عِوَجًا»

سوره فرقان: «تبارك الذى نزّل الفرقانَ على عبدهِ لِیَكونَ لِلعالَمینَ نَذیرا»

سوره زمر: «تنزیلُ الكتابِ من اللّه‏ِ العزیز الحكیمِ»

سوره قدر: «انّا انزلناه فى لیلةِ القدرِ»

ولى این انتقاد شایسته پذیرش نیست ؛ زیرا مطلع این سوره‏ها به سبكى دیگر است. در اینجا ذكر حمد به سبب فرو فرستادن قرآن، یا ستایش از منزلت قرآن یا بزرگداشت مقام خود قرآن هدف بوده است. نتیجه اینكه سوره‏هاى مزبور به سبك و سیاق جلب توجّه اذهان و تیزكردن گوشها به آن شكل كه درباره آن سوره‏ها گفتیم صادر نشده‏اند. هر سخن جایى و هر نكته مقامى دارد.

یك نكته مى‏ماند كه بگویند: در چهار سوره از سوره‏هایى كه حروف مقطّعه دارند، همانند بقیه این سوره‏ها، پس از این حروف سخن از قرآن و تنزیل آن به میان نیامده است. این چهار سوره عبارتند از:

سوره مریم: «كهیعص. ذِكرُ رحمةِ ربّك عَبدَه زكریّا»



نوشته شده توسط امیر گروسی در یکشنبه 19 دی 1389 و ساعت 04:14 ب.ظ [+] | نظرات ()





Powered by WebGozar

در یکروز چه مقدار قرآن می خوانید؟ •